Consultez quelques-unes des lois et déclarations qui protègent les droits des personnes 2SLGBTQIA+ en Alberta et au Canada.
La Déclaration universelle des droits de l’homme
Nations Unies
Article 2
1. Chacun peut se prévaloir de tous les droits et de toutes les libertés proclamés dans la présente Déclaration, sans distinction aucune, notamment de race, de couleur, de sexe, de langue, de religion, d’opinion politique ou de toute autre opinion, d’origine nationale ou sociale, de fortune, de naissance ou de toute autre situation.
2. De plus, il ne sera fait aucune distinction fondée sur le statut politique, juridique ou international du pays ou du territoire dont une personne est ressortissante, que ce pays ou territoire soit indépendant, sous tutelle, non autonome ou soumis à une limitation quelconque de souveraineté.
Article 7
Tous sont égaux devant la loi et ont droit sans distinction à une égale protection de la loi. Tous ont droit à une protection égale contre toute discrimination qui violerait la présente. Déclaration et contre toute provocation à une telle discrimination.
Article 12
Nul ne sera l’objet d’immixtions arbitraires dans sa vie privée, sa famille, son domicile ou sa correspondance, ni d’atteintes à son honneur et à sa réputation. Toute personne a droit à la protection de la loi contre de telles immixtions ou de telles atteintes.
Article 20
1. Toute personne a droit à la liberté de réunion et d’association pacifiques.
Alberta Human Rights Act
Gouvernement de l’Alberta
Discrimination re publications, notices
3(1) No person shall publish, issue or display or cause to be published, issued or displayed before the public any statement, publication, notice, sign, symbol, emblem or other representation that (a) indicates discrimination or an intention to discriminate against a person or a class of persons, or (b) is likely to expose a person or a class of persons to hatred or contempt because of the race, religious beliefs, colour, gender, gender identity, gender expression, physical disability, mental disability, age, ancestry, place of origin, marital status, source of income, family status or sexual orientation of that person or class of persons.
Discrimination re goods, services, accommodation, facilities
4 No person shall (a) deny to any person or class of persons any goods, services, accommodation or facilities that are customarily available to the public, or (b) discriminate against any person or class of persons with respect to any goods, services, accommodation or facilities that are customarily available to the public, because of the race, religious beliefs, colour, gender, gender identity, gender expression, physical disability, mental disability, age, ancestry, place of origin, marital status, source of income, family status or sexual orientation of that person or class of persons or of any other person or class of persons.
Discrimination re tenancy
5(1) No person shall (a) deny to any person or class of persons the right to occupy as a tenant any commercial unit or self-contained dwelling unit that is advertised or otherwise in any way represented as being available for occupancy by a tenant, or (b) discriminate against any person or class of persons with respect to any term or condition of the tenancy of any commercial unit or self-contained dwelling unit, because of the race, religious beliefs, colour, gender, gender identity, gender expression, physical disability, mental disability, age, ancestry, place of origin, marital status, source of income, family status or sexual orientation of that person or class of persons or of any other person or class of persons.
Discrimination re employment practices
7(1) No employer shall (a) refuse to employ or refuse to continue to employ any person, or (b) discriminate against any person with regard to employment or any term or condition of employment, because of the race, religious beliefs, colour, gender, gender identity, gender expression, physical disability, mental disability, age, ancestry, place of origin, marital status, source of income, family status or sexual orientation of that person or of any other person.
Loi canadienne sur les droits de la personne
Gouvernement du Canada
Objet
2. La présente loi a pour objet de compléter la législation canadienne en donnant effet, dans le champ de compétence du Parlement du Canada, au principe suivant : le droit de tous les individus, dans la mesure compatible avec leurs devoirs et obligations au sein de la société, à l’égalité des chances d’épanouissement et à la prise de mesures visant à la satisfaction de leurs besoins, indépendamment des considérations fondées sur la race, l’origine nationale ou ethnique, la couleur, la religion, l’âge, le sexe, l’orientation sexuelle, l’identité ou l’expression de genre, l’état matrimonial, la situation de famille, les caractéristiques génétiques, la déficience ou l’état de personne graciée.
Motifs de distinction illicite
3(1) Pour l’application de la présente loi, les motifs de distinction illicite sont ceux qui sont fondés sur la race, l’origine nationale ou ethnique, la couleur, la religion, l’âge, le sexe, l’orientation sexuelle, l’identité ou l’expression de genre, l’état matrimonial, la situation de famille, les caractéristiques génétiques, l’état de personne graciée ou la déficience.
La Charte canadienne des droits et libertés
Loi constitutionnelle du Canada
Libertés fondamentales
Article 2. Chacun a les libertés fondamentales suivantes: a) liberté de conscience et de religion; b) liberté de pensée, de croyance, d’opinion et d’expression, y compris la liberté de la presse et des autres moyens de communication; c) liberté de réunion pacifique; d) liberté d’association.
Garanties juridiques
Article 7. Chacun a droit à la vie, à la liberté et à la sécurité de sa personne; il ne peut être porté atteinte à ce droit qu’en conformité avec les principes de justice fondamentale.
Droits à l’égalité
Article 15.(1) La loi ne fait acception de personne et s’applique également à tous, et tous ont droit à la même protection et au même bénéfice de la loi, indépendamment de toute discrimination, notamment des discriminations fondées sur la race, l’origine nationale ou ethnique, la couleur, la religion, le sexe, l’âge ou les déficiences mentales ou physiques. (2) Le paragraphe (1) n’a pas pour effet d’interdire les lois, programmes ou activités destinés à améliorer la situation d’individus ou de groupes défavorisés, notamment du fait de leur race, de leur origine nationale ou ethnique, de leur couleur, de leur religion, de leur sexe, de leur âge ou de leurs déficiences mentales ou physiques.
Recours
Article 24.(1) Toute personne, victime de violation ou de négation des droits ou libertés qui lui sont garantis par la présente charte, peut s’adresser à un tribunal compétent pour obtenir la réparation que le tribunal estime convenable et juste eu égard aux circonstances.
Alberta Education Act
Gouvernement de l’Alberta
Part 2, Division 1
16(1) All courses or programs of study and instructional materials used in a school must reflect the diverse nature and heritage of society in Alberta, promote understanding and respect for others and honour and respect the common values and beliefs of Albertans.
Part 3, Division 1
Parent Responsibilities
32 A parent has the prior right to choose the kind of education that shall be provided to the parent’s child, and as a partner in education, has the responsibility to […]
(d) ensure that the parent’s conduct contributes to a welcoming, caring, respectful and safe learning environment[.]
Board responsibilities
33(1) A board, as a partner in education, has the responsibility to […]
(d) ensure that each student enrolled in a school operated by the board and each staff member employed by the board is provided with a welcoming, caring, respectful and safe learning environment that respects diversity and fosters a sense of belonging,
(e) provide a continuum of supports and services to students that is consistent with the principles of inclusive education[.]
(2) A board shall establish, implement and maintain a policy respecting the board’s obligation under subsection (1)(d) to provide a welcoming, caring, respectful and safe learning environment that includes the establishment of a code of conduct for students that addresses bullying behaviour.
Part 3, Division 2
Support for student organizations
35.1(1) If one or more students attending a school operated by a board request a staff member employed by the board for support to establish a voluntary student organization, or to lead an activity intended to promote a welcoming, caring, respectful and safe learning environment that respects diversity and fosters a sense of belonging, the principal of the school shall
(a) permit the establishment of the student organization or the holding of the activity at the school, and
(b) designate a staff member to serve as the staff liaison to facilitate the establishment, and the ongoing operation, of the student organization or to assist in organizing the activity.
(2) For the purposes of subsection (1), an organization or activity includes an organization or activity that promotes equality and non-discrimination with respect to, without limitation, race, religious belief, colour, gender, gender identity, gender expression, physical disability, mental disability, family status or sexual orientation, including but not limited to organizations such as gay-straight alliances, diversity clubs, anti-racism clubs and anti-bullying clubs.
(3) The students may select a respectful and inclusive name for the organization, including the name “gay-straight alliance” or “queerstraight alliance”, after consulting with the principal.